Využití mediace ve zdravotnictví považujeme za vhodné k řešení neshod mezi pacienty a lékaři či poskytovateli zdravotní péče, a to zejména v situaci, kdy újma na zdraví a odpovědnost za ni je nepochybná. Mediace může v relativně krátkém čase přispět ke konsensu o způsobu a rozsahu odškodnění pacienta.
Řada zdravotnických zařízení má již dnes zavedené systémy práce se stížnostmi pacientů. Přesto se lidé často necítí spokojeni s tím, jak byla jejich stížnost na pochybení zdravotníků vyřízena. Žaloby a trestní oznámení pacientů pak vyrušují lékaře od práce a drží je v nejistotě. Přitom jsou to právě zdravotnická zařízení, která mají při volbě způsobu, jak spory s pacienty řešit, silnější postavení, a mohou se nepříjemností spojených se soudním sporem mnohdy snadno vyvarovat.
V minulosti tato sázka na vyčkávání obvykle vycházela, protože lidé se do zdlouhavých a velmi náročných zdravotnických sporů většinou pouštěli jen neradi. S tím, jak postupně dochází k vyjasňování judikatury soudů a zvyšování odškodnění pro poškozené pacienty, jsou však zdravotnická zařízení stále častěji nucena snažit se o mimosoudní vyřešení sporu. A zde má své místo právě mediace prostřednictvím zapsaného mediátora.
Výhody mediace prostřednictvím zapsaného mediátora oproti soudnímu řízení
- Je levnější
Řešení sporu soudní cestou je náročnější na čas i peníze. Případem se musí zabývat vedení nemocnice, které je nuceno najmout si právníka a v případě prohry uhradit náklady řízení.
Zaměstnanci nemocnice navíc musí v pracovní době vypovídat před soudem. Mediace umožňuje dohodnout si čas i místo setkání a náklady jsou zpravidla nižší.
- Je důvěrná
Strany i mediátor jsou vázáni mlčenlivostí. Krom toho pacient není nucen vypovídat před soudem, dobrá pověst nemocnice tedy není nijak ohrožena.
- Je příjemnější
Mediátor není stranám nadřazený jako soudce, ale spolupracuje s nimi jako rovnocenný partner. Díky neformální atmosféře mohou účastníci formulovat veškeré své motivy a představy a nemusí se omezovat jen na informace důležité z hlediska pravidel soudního řízení.
- Je méně časově náročná
Jednotlivá setkání se uskutečňují dle možností všech zúčastněných. Na rozdíl od soudů se mohou mediátoři věnovat případu intenzivněji a výsledek se dostaví zpravidla do tří měsíců.
- Směřuje k dohodě
Cílem pacienta často není „oškubat“ nemocnici a cílem nemocnice zpravidla není vyhnout se zodpovědnosti. Soudní pře je postavena na principu výhra – prohra. Mediátor naopak vede účastníky k tomu, aby si uvědomili zájmy své i zájmy protistrany, a mohli tak dosáhnout oboustranně výhodné dohody.
- Zachovává dobré vztahy mezi stranami
Pokud případ rozhoduje soud, dojde zpravidla k úplnému narušení vztahů mezi pacientem a nemocnicí. Pacient nejen že už nevyhledá služby této nemocnice, ale naopak může mít tendenci svou špatnou zkušenost předat co největšímu množství známých, případně i médiím.